Referat Spraw Obywatelskich
pokój nr 13, I piętro, ul. Karola Miarki 15 (budynek Białego Domku)
tel. (32) 324 84 57, 324 84 58
e-mail: sprawy.obywatelskie@mikolow.eu

Klienci przyjmowani są w Referacie Spraw Obywatelskich w godzinach:

poniedziałek od 7.30 do 16.30
wtorek - czwartek od 7.30 do 15.00
piątek od 7:30 do 13:30

Wymiana dowodu osobistego z powodu upływu terminu ważności

  1. Dowód osobisty należy wymienić w przypadku upływu terminu ważności.
  2. Dowód osobisty posiada warstwę graficzną i warstwę elektroniczną.
  3. Warstwa elektroniczna dowodu zawiera:
    - dane zamieszczone w warstwie graficznej zapisane w postaci elektronicznej, za wyjątkiem numeru CAN,
    - certyfikat potwierdzenia obecności,
    - certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia – dla osób powyżej 13 lat,
    - certyfikat podpisu osobistego, jeżeli wnioskodawca wyrazi na to zgodę przy składaniu wniosku. Zgodę w imieniu osób powyżej 13 lat wyraża rodzic, opiekun prawny lub kurator,
    - przestrzeń na kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego nadawanego na podstawie umowy posiadacza dowodu osobistego z dostawcą usługi.
    Dane biometryczne:
    - wizerunek twarzy,
    - odciski palców.
  4. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dowód osobisty odbiera się w organie gminy, w którym wniosek został złożony.
  5. W imieniu osoby niepełnoletniej ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny. Wymagana jest obecność dziecka przy składaniu wniosku. Wyjątek stanowią osoby które nie ukończyły 5 lat.
  6. Dowód osobisty wydany osobie w wieku:
    - do 12 lat odbiera jeden z rodziców lub opiekun prawny. Małoletni, który ukończył 12 rok życia - wymagana obecność przy odbiorze dowodu ponieważ małoletni składa odciski palców.
    - 13 - 18 lat odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu, jeden z rodziców lub opiekun prawny. Małoletni musi być obecny przy odbiorze dowodu. Małoletni odbiera kod PUK umożliwiający odblokowanie certyfikatów i ustala do nich PIN/y oraz składa odciski palców.
    - powyżej 18 lat odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu.
  7. Dowód osobisty jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania, dla osób do 12 roku życia  5 lat.
  8. Uchylanie się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego, zatrzymywanie bez podstawy prawnej cudzego dowodu osobistego oraz nie zwrócenie dowodu w razie utraty obywatelstwa polskiego – na podstawie art. 79 ustawy o dowodach osobistych podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny. Ukaranie następuje w trybie przepisów określonych w kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia.
  9. Kurator lub opiekun prawny posiadacza dowodu osobistego powiadamia niezwłocznie organ dowolnej gminy o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym w warstwie elektronicznej został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego, okazując prawomocne orzeczenie sądu w tej sprawie

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony formularz wniosku - w polu: Imię (imiona) należy wpisać wszystkie imiona.
    Istnieje możliwość wypełnienia oraz wydrukowania wniosku przez pracownika urzędu.
  2. Dowód osobisty podlegający wymianie (do wglądu).
  3. Jedna fotografia.
    - do wniosku załącza się kolorową fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego o wymiarach 35 × 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
    - fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, odzwierciedlająca, w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości, wizerunek twarzy.
    - fotografia dołączana do wniosku składanego w postaci papierowej powinna być wykonana na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek.
    - do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o rozdzielczości co najmniej 492 x 633 piksele i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, tak aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35 x 45 mm, spełniający ww. wymagania.
    Przewiduje się odstępstwa dotyczące fotografii osób:
    - fotografia osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, której stan zdrowia nie pozwala na spełnienie ww. wymogów oraz fotografia dziecka do 5 roku życia, może przedstawiać osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.
    - z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku, które mogą dołączyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, pod warunkiem załączenia do wniosku oryginału orzeczenia o niepełnosprawności.
    - noszących nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, pod warunkiem załączenia do wniosku zaświadczenia o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
  4. W przypadku gdy dane zawarte we wniosku budzą wątpliwości organ gminy może, w celu wyjaśnienia niezgodności, żądać od wnioskodawcy skróconego odpisu polskiego aktu urodzenia albo skróconego odpisu polskiego aktu małżeństwa lub orzeczenia sądu w przypadku niezgodności danych osobowych, oraz dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie w przypadku niezgodności dotyczącej obywatelstwa.

Sposób dostarczania dokumentów

  1. Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
    - złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy
    - poprzez stronę internetową www.obywatel.gov.pl  (dotyczy jednie dowodu osobistego dla dziecka do lat 12).
  2. W przypadku niemożności złożenia wniosku w organie gminy spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą, Wnioskodawca powiadamia organ, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku.
    W tej sytuacji, odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania tej czynności.
    Jeżeli jednak, przyczyny złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego poza siedzibą organu gminy okażą się nieuzasadnione, nastąpi odmowa przyjęcia wniosku z pouczeniem o konieczności złożenia wniosku osobiście w organie gminy lub w formie dokumentu elektronicznego.
  3. W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 7 stycznia 2020  r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu 
  3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego 
  4. Rozporządzenie  Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.

Opłaty

Wniosek jest wolny od opłat.

Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. Po złożeniu wniosku Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenie złożenia wniosku.
    Dowód osobisty, decyzja o odmowie wydania dowodu osobistego albo decyzja o stwierdzeniu nieważności dowodu osobistego wydawana jest w ciągu 30 dni od złożenia kompletnego wniosku (wraz z wymaganymi dokumentami). W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin może zostać wydłużony.
  2. Odmawia się wydania dowodu osobistego, w przypadku gdy:
    - fotografia załączona do wniosku przesłanego w postaci elektronicznej, nie spełnia określonych prawnie wymogów
    - Wnioskodawca złożył wniosek z naruszeniem innych przepisów ustawy o dowodach osobistych.
    Odmowa ma postać decyzji administracyjnej. Wydanej decyzji administracyjnej nadany zostanie rygor natychmiastowej wykonalności.
  3. Dowód osobisty wydany osobie w wieku:
    -  do 12 lat odbiera jeden z rodziców lub opiekun prawny,
    - 12 lat odbiera jeden z rodziców lub opiekun prawny. Małoletni musi być obecny przy odbiorze dowodu ponieważ składa odciski palców.
    - 13 - 18 lat odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu, jeden z rodziców lub opiekun prawny. Małoletni musi być obecny przy odbiorze dowodu. Małoletni odbiera kod PUK umożliwiający odblokowanie certyfikatów i ustala do nich PIN/y oraz składa odciski palców.
    - powyżej 18 lat odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu.
  4. W przypadku złożenia wniosku drogą elektroniczną, przy odbiorze dowodu osobistego wymagana jest obecność dziecka.
  5. Dowód osobisty odbiera się osobiście w organie gminy, w którym złożony został wniosek o jego wydanie.
  6. Przy odbiorze nowego dowodu osobistego dotychczasowy dowód zostaje uszkadzany fizycznie przez pracownika urzędu. Unieważniony dowód zostaje zwrócony Wnioskodawcy.
  7. Kod PUK umożliwiający odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienie oraz certyfikatu podpisu osobistego odbiera posiadacz dowodu w organie gminy.

Tryb odwoławczy

Tryb odwoławczy występuje w przypadku wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego albo decyzji o stwierdzeniu nieważności dowodu osobistego. Odwołanie wnosi się do Wojewody w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał.
Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:

  • za pomocą formularza elektronicznego, opatrując dokument kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym
  • pisemnie pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym)
  • bezpośrednio w siedzibie urzędu w godzinach jego pracy.

O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji.