
Wymiana dowodu osobistego z powodu upływu terminu ważności
Referat Spraw Obywatelskich
pokój nr 13, I piętro, ul. Karola Miarki 15 (budynek Białego Domku)
tel. (32) 324 84 57, 324 84 58
e-mail: sprawy.obywatelskie@mikolow.eu
Klienci przyjmowani są w Referacie Spraw Obywatelskich w godzinach:
poniedziałek od 7.30 do 16.30
wtorek - czwartek od 7.30 do 15.00
piątek od 7:30 do 13:30
Wymiana dowodu osobistego z powodu upływu terminu ważności
- Dowód osobisty należy wymienić w przypadku upływu terminu ważności.
- Dowód osobisty posiada warstwę graficzną i warstwę elektroniczną.
- Warstwa elektroniczna dowodu zawiera:
- dane zamieszczone w warstwie graficznej zapisane w postaci elektronicznej, za wyjątkiem numeru CAN,
- certyfikat potwierdzenia obecności,
- certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia – dla osób powyżej 13 lat,
- certyfikat podpisu osobistego, jeżeli wnioskodawca wyrazi na to zgodę przy składaniu wniosku. Zgodę w imieniu osób powyżej 13 lat wyraża rodzic, opiekun prawny lub kurator,
- przestrzeń na kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego nadawanego na podstawie umowy posiadacza dowodu osobistego z dostawcą usługi.
Dane biometryczne:
- wizerunek twarzy,
- odciski palców. - Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dowód osobisty odbiera się w organie gminy, w którym wniosek został złożony.
- W imieniu osoby niepełnoletniej ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny. Wymagana jest obecność dziecka przy składaniu wniosku. Wyjątek stanowią osoby które nie ukończyły 5 lat.
- Dowód osobisty wydany osobie w wieku:
- do 12 lat odbiera jeden z rodziców lub opiekun prawny. Małoletni, który ukończył 12 rok życia - wymagana obecność przy odbiorze dowodu ponieważ małoletni składa odciski palców.
- 13 - 18 lat odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu, jeden z rodziców lub opiekun prawny. Małoletni musi być obecny przy odbiorze dowodu. Małoletni odbiera kod PUK umożliwiający odblokowanie certyfikatów i ustala do nich PIN/y oraz składa odciski palców.
- powyżej 18 lat odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu. - Dowód osobisty jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania, dla osób do 12 roku życia 5 lat.
- Uchylanie się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego, zatrzymywanie bez podstawy prawnej cudzego dowodu osobistego oraz nie zwrócenie dowodu w razie utraty obywatelstwa polskiego – na podstawie art. 79 ustawy o dowodach osobistych podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny. Ukaranie następuje w trybie przepisów określonych w kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia.
- Kurator lub opiekun prawny posiadacza dowodu osobistego powiadamia niezwłocznie organ dowolnej gminy o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym w warstwie elektronicznej został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego, okazując prawomocne orzeczenie sądu w tej sprawie
Wymagane dokumenty
- Wypełniony formularz wniosku - w polu: Imię (imiona) należy wpisać wszystkie imiona.
Istnieje możliwość wypełnienia oraz wydrukowania wniosku przez pracownika urzędu. - Dowód osobisty podlegający wymianie (do wglądu).
- Jedna fotografia.
- do wniosku załącza się kolorową fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego o wymiarach 35 × 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
- fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, odzwierciedlająca, w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości, wizerunek twarzy.
- fotografia dołączana do wniosku składanego w postaci papierowej powinna być wykonana na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek.
- do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o rozdzielczości co najmniej 492 x 633 piksele i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, tak aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35 x 45 mm, spełniający ww. wymagania.
Przewiduje się odstępstwa dotyczące fotografii osób:
- fotografia osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, której stan zdrowia nie pozwala na spełnienie ww. wymogów oraz fotografia dziecka do 5 roku życia, może przedstawiać osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.
- z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku, które mogą dołączyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, pod warunkiem załączenia do wniosku oryginału orzeczenia o niepełnosprawności.
- noszących nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, pod warunkiem załączenia do wniosku zaświadczenia o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej. - W przypadku gdy dane zawarte we wniosku budzą wątpliwości organ gminy może, w celu wyjaśnienia niezgodności, żądać od wnioskodawcy skróconego odpisu polskiego aktu urodzenia albo skróconego odpisu polskiego aktu małżeństwa lub orzeczenia sądu w przypadku niezgodności danych osobowych, oraz dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie w przypadku niezgodności dotyczącej obywatelstwa.
Sposób dostarczania dokumentów
- Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
- złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy
- poprzez stronę internetową www.obywatel.gov.pl (dotyczy jednie dowodu osobistego dla dziecka do lat 12). - W przypadku niemożności złożenia wniosku w organie gminy spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą, Wnioskodawca powiadamia organ, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku.
W tej sytuacji, odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania tej czynności.
Jeżeli jednak, przyczyny złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego poza siedzibą organu gminy okażą się nieuzasadnione, nastąpi odmowa przyjęcia wniosku z pouczeniem o konieczności złożenia wniosku osobiście w organie gminy lub w formie dokumentu elektronicznego. - W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 7 stycznia 2020 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.
Opłaty
Wniosek jest wolny od opłat.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
- Po złożeniu wniosku Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenie złożenia wniosku.
Dowód osobisty, decyzja o odmowie wydania dowodu osobistego albo decyzja o stwierdzeniu nieważności dowodu osobistego wydawana jest w ciągu 30 dni od złożenia kompletnego wniosku (wraz z wymaganymi dokumentami). W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin może zostać wydłużony. - Odmawia się wydania dowodu osobistego, w przypadku gdy:
- fotografia załączona do wniosku przesłanego w postaci elektronicznej, nie spełnia określonych prawnie wymogów
- Wnioskodawca złożył wniosek z naruszeniem innych przepisów ustawy o dowodach osobistych.
Odmowa ma postać decyzji administracyjnej. Wydanej decyzji administracyjnej nadany zostanie rygor natychmiastowej wykonalności. - Dowód osobisty wydany osobie w wieku:
- do 12 lat odbiera jeden z rodziców lub opiekun prawny,
- 12 lat odbiera jeden z rodziców lub opiekun prawny. Małoletni musi być obecny przy odbiorze dowodu ponieważ składa odciski palców.
- 13 - 18 lat odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu, jeden z rodziców lub opiekun prawny. Małoletni musi być obecny przy odbiorze dowodu. Małoletni odbiera kod PUK umożliwiający odblokowanie certyfikatów i ustala do nich PIN/y oraz składa odciski palców.
- powyżej 18 lat odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu. - W przypadku złożenia wniosku drogą elektroniczną, przy odbiorze dowodu osobistego wymagana jest obecność dziecka.
- Dowód osobisty odbiera się osobiście w organie gminy, w którym złożony został wniosek o jego wydanie.
- Przy odbiorze nowego dowodu osobistego dotychczasowy dowód zostaje uszkadzany fizycznie przez pracownika urzędu. Unieważniony dowód zostaje zwrócony Wnioskodawcy.
- Kod PUK umożliwiający odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienie oraz certyfikatu podpisu osobistego odbiera posiadacz dowodu w organie gminy.
Tryb odwoławczy
Tryb odwoławczy występuje w przypadku wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego albo decyzji o stwierdzeniu nieważności dowodu osobistego. Odwołanie wnosi się do Wojewody w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał.
Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
- za pomocą formularza elektronicznego, opatrując dokument kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym
- pisemnie pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym)
- bezpośrednio w siedzibie urzędu w godzinach jego pracy.
O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Metadane
Źródło informacji: | Administrator Biuletynu |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Administrator Biuletynu |
Data wprowadzenia: | 2019-03-04 14:37:01 |
Opublikował: | Administrator Biuletynu |
Data publikacji: | 2019-03-04 14:56:17 |
Ostatnia zmiana: | 2022-11-29 08:06:36 |
Ilość wyświetleń: | 31962 |